Varför jag köpte Ronda

Här kommer ett inlägg som jag vet att flera har önskat sig.

Jag har alltid velat ha en egenhäst, vilken hästtjej vill inte ha en egen häst? Min mamma red mycket förut så hon skulle också tycka det var roligt att köpa häst. Jag hade tänkt fortsätta vara fodervärd på Ronda en sista termin. Alltså funderade vi på att köpa häst på våren.
Men det vart ju inte så. Jag gillade Ronda grymt mycket, hur kan man inte älska henne? Söt som socker och en personlighet som jag inte vet vad.



Ronda har aldrig varit världens gladaste häst. I slutet på höstterminen vart hon bara värre och värre. Hon började slänga sig och hugga mot folk när de gick in i hennes box. Och då menar jag verkligen det. Hon kunde bara flyga på en. Jag fick ofta gå in och hjälpa till och ta på grimman på henne eftersom de flesta eleverna vågade inte. hon sparkade till och med några. Hon fick även 'lektions förbud' i en vecka för att hon bara stod och sparkade på lektionerna.

Mot mig? Hon var inte någon solstråle mot mig heller. Så det var inte någon magisk historia som att hon försökte äta upp alla men mot mig gnäggade hon efter och var alltid jätte snäll. Så var det inte kan jag säga.
Men lite snällare var hon nog mot mig ibland. Hon har aldrig försökt sparka mig. Veva med att bakben när man spänner sadelgjorden har hon gjort några gånger, men hon har aldrig sparkat mot mig.

Jag tyckte verkligen att det var jätte svårt att se henne sådär. Jag fick frågan "Varför köper du inte henne?" flera gånger och jag kommer faktist inte ihåg precis vad jag svarade. Jag sa nej iaf.
Men sen så började jag faktist tänka, Varför köper jag inte henne? Och ja, det är inte bara att köpa en häst hipp som happ men vi tänkte ju köpa häst senare så why not? Ronda är verkligen en otroligt grym ponny och hur rolig som helst att rida. Visst hon kan vara lite pain in the as ibland men som sagt, hon är en sån otrolig fin och rolig att rida.

Jag började prata lite med mina föräldrar, jag trodde inte de skulle säga ja men de måste de gjort eftersom jag står här idag som hästägare. Först var det lite prat med ridskolan som äger Ronda om att vi skulle ta henne på foder. Hon blir som min häst med att de fortfarande står som ägare. Men det vart köp i stället.

Och innan jag visste ordet av det så hade vi bokat besiktning. Ingen trodde riktigt att hon skulle gå igenom då hon hade markerat på ena benet när Säva köpte henne och de trodde att hon inte skulle markera lite smått där.
Torsdagen den första december åkte jag till Säva istället för att åka till skolan. Och vips så stod vi där men en helt frisk häst som kunde bli min när som helst. Kontrakten skrevs på och jag hade en häst.

Jag ångrar inte en sekund att vi köpte henne. Hon kommer alltid vara nummmer 1.






Kommentarer
Postat av: Elin

Ni är så fina ihop!:D



Minns när jag såg inlägget om att ni väntade på besiktningen, och så tänkte jag, "Va?? Ska hon köpa Ronda? Men fy vad roligt, nu måste hon väl bara gå igenom!"

Haha, ni är jättefina ihop!

2012-05-16 @ 17:58:02
URL: http://slowmotionphoto.blogg.se/
Postat av: anonym

Ni passar jätte bra ihop! :)



Jag har typ ett önkeinlägg :)

Kan inte du och alexandra skriva om er utanför ramarna eller vad man ska säga alltså om eran släkt och nära vänner och va ni gör om ni inte är med hästarna eller i skolan! :)



Blir jätte glad om ni skulle göra det så lär man känna er bättre! :D

2012-05-16 @ 20:40:56
Postat av: Anna J

Aww :) Vad gölliga!

2012-05-16 @ 20:45:49
URL: http://taxitraning.blogg.se/
Postat av: Cissi

Jag kom ihåg att du sa "Mamma, när vi ska köpa häst. Då ska jag köpa en som är piggare än Ronda", och sen blev det lilla Rådis ändå ;)

2012-05-16 @ 22:43:04

Lämna en kommentar? :) :

Namn:
Stalker?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0